Hello Kitty siktar på global dominans via metaversum
Det japanska bolaget bakom figuren Hello Kitty vill att världen ska ha tillbringat 300 miljoner timmar med dess karaktärer till 2031. Sanrios ambitiösa mål är att ta sig an globala rivaler som Walt Disney via metaversum och NFT:er, skriver Financial Times.
För att nå ett världsherravälde är planen att ”mätta” den fysiska världen och metaversum med bilder på Hello Kitty, en symbol för japansk kawaii-kultur, och för det krävs samarbeten med bolag som Amazon och Netflix. Det säger bolagets vd Tomokuni Tsuji. Han tog över chefspositionen från sin 94-årige farfar i juli 2020, grundaren Shintaro Tsuji.
I december var Sanrio värd för en musikfestival i metaversum, där dess karaktärer uppträdde bredvid popstjärnor och kända videobloggare.
Erbjudande: Läs Omni Ekonomi gratis i två månader
Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis systerapp för affärsläsare. Omni Ekonomi ger dig Sveriges bästa och mest heltäckande bevakning av börs-, bolags- och marknadsnyheter. Dessutom får du dagliga expertkommentarer och långläsning från bland annat Wall Street Journal, Financial Times och The Economist. Du kan också välja att bevaka de bolag och/eller ämnen som intresserar dig allra mest.
Nu kan du som Omni-läsare testa Omni Ekonomi gratis i två månader (värde 318 kronor). Erbjudandet är helt utan förpliktelser, det blir ingen automatisk förlängning och du behöver inte ange något kreditkortsnummer.
Erbjudandet gäller endast dig som inte har nyttjat prova-på-erbjudande från Omni Ekonomi tidigare.