Höga priser fortsätter att pressa matförsäljningen
I november ökade försäljningen inom svensk dagligvaruhandel med 8,7 procent, jämfört med samma månad för ett år sedan, visar siffror från Svensk dagligvaruhandel.
Men verkligheten ser inte riktigt så positiv ut. Utvecklingen är nämligen kopplad till inflationen där priserna på matvaror ökat med över 18 procent under samma period.
Justerat för prisökningar beräknas försäljningsutvecklingen i stället landa på minus 9,3 procent.
– Den prisjusterade försäljningen är fortsatt kraftigt negativ. Konsumenterna har anpassat sina köpvanor när pengarna i plånboken räcker till mindre, säger Karin Brynell, vd på Svensk dagligvaruhandel.
Så får du den bästa ekonomibevakningen:
Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis systerapp. Omni Ekonomi hjälper dig att navigera i den just nu turbulenta ekonomiska verkligheten – med nyheter, analyser och handfasta råd kring din privatekonomi. Just nu får du testa Omni Ekonomi i tre månader för 99 kronor. Erbjudandet gäller även dig som har testat Omni Ekonomi tidigare.