Hem
(Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Högre marginaler sätter Volvo bland tyska jättar

Volvo Cars vill dubbla försäljningen och öka vinstmarginalen med 50 procent i sin nya affärsplan, skriver Financial Times.

Volvos vinstmarginal första kvartalet 2018 var 6,4 procent. En ökning till omkring 9 procent skulle placera Volvo på samma nivåer som tyska premiumtillverkare som BMW och Audi.

Enligt tidningen vill Volvo inte gå ut med några fasta mål i den nya affärsplanen, men vd Håkan Samuelsson säger att man vill stänga gapet till premiumrivalerna.

Enligt Samuelsson kommer marginalerna inte att falla ens när man börjar sälja helt elektriska bilar, som inledningsvis kommer att ha lägre marginaler än bilar med traditionella motorer.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen