Hem
Bild från tunnelbygget i Vinsta nära Vällingby, en del av Förbifart Stockholm (Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Hotas av förseningar – och en skenande prislapp

Samtidigt som prislappen kan skena i väg för E4 Förbifart Stockholm till följd av stämningskrav hotas projektet av kännbara förseningar, skriver TT.

Öppningsdagen för den drygt två mil långa passagen väster om Stockholm till 2026 är i farozonen.

Det som kärvar mest just nu är tunnelarbetet under Lovön, som utgör 40 procent av Förbifart Stockholms tunnlar.

bakgrund
 
Förbifart Stockholm
Wikipedia (sv)
Förbifart Stockholm är en påbörjad ny motorvägsförbindelse för E4 genom västra Stockholm. Leden kommer att gå från dagens E 4/E 20 i Kungens kurva i söder till Häggvik norr om Stockholm. Största delen av vägen, drygt 17 av 21 kilometer, föreslås gå i tunnel. Byggstarten skedde 19 augusti 2014 och öppnandet är planerat till 2026. Förbifart Stockholm ska bland annat enligt Trafikverkets projektmål knyta samman de norra och södra länsdelarna och avlasta infarterna till Stockholms centrala delar och på så sätt minska sårbarheten i Stockholms trafiksystem. Förbifarten kommer att bli världens näst längsta tunnel i stads- respektive stadsnära miljö, efter Yamatetunneln i Tokyo. Gjorda prognoser pekar på att det kommer att köra cirka 11 000 fordon per timme i rusningstrafik och 145 000 fordon per dygn i Förbifarten. På vissa avsnitt är huvudtunneln inritad 65 meter under markytan och Mälaren. Förbifart Stockholm är en del av Trafiksatsning Stockholm.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen