”I framtiden har vi obemannade närbutiker”
I snitt har digitala beställningar inom handel och service ökat med 23 procent varje år sedan start. Och siffran väntas stiga.
– Snabbmatsindustrin har mognat snabbt inom detta område. Jag är övertygad om att vi kommer se en liknande utveckling inom exempelvis fine dining och på närbutiker, säger Victor Sandberg, vd på Pej.
Med digitala lösningar kan företag möta sina kunder på nya sätt. Menyer kan visas upp och anpassas efter tid på dygnet och erbjudanden kan skräddarsys efter kundens köpbeteende. Vissa närbutiker har nu börjat nosa på det digitala. En trend Pej ser positivt på.
– Jag tror att vi i framtiden kommer se obemannade närbutiker. Kanske en hybridlösning där personal finns under vissa tider. För konsumenterna är tillgängligheten det viktigaste och genom obemannade tider kan företagaren hålla öppet längre och öka sin försäljning.
Det tydliga målet inom digital självbetjäning är att göra köpupplevelsen så friktionsfri som möjligt för kunden. Utopin är att bli av med köer och underlätta vardagen för konsumenterna.