Nu kan köer vara på väg att dö ut
Digital självbetjäning har blivit ett vanligt inslag i restaurangvärlden. Och nu börjar allt fler branscher intressera sig för nya sätt att ge sina konsumenter en bra serviceupplevelse. En lösning har visat sig vara självbetjäningskiosker.
– Dagens konsumenter kräver en digital miljö och det finns stora möjligheter för företag som anpassar sig, säger Rickard Styrén, CCO och ansvarig för kiosker på Pej.
Efter pandemin har skepsisen till köer och trängsel vuxit sig stark. Kioskerna har hjälpt restauranger att hålla nere folksamlingar och samma möjligheter finns för andra branscher med liknande utmaningar. Dagligvaruhandeln och hotellnäringen är två exempel där digitala självbetjäningskiosker introducerats framgångsrikt.
Självbetjäningen hjälper företagare stärka sin kundkontakt och effektivisera sin personal utan att göra kundupplevelsen opersonlig menar Rickard Styrén.
– De digitala kioskerna är inte här för att ersätta människans roll inom service. Tvärtom hjälper de till att göra servicen bättre. Personalen kan placeras där de skapar riktigt mervärde för slutkonsumenten. På så sätt får kunden en bättre upplevelse från start till slut, säger han.