Kinesiska varumärken på stark frammarsch
15 av världens 100 största varumärken är kinesiska 2016 – en radikal skillnad jämfört med tio år sedan då bara China Mobile räknades in i finansvärldens finrum. Det visar den årliga undersökningen BrandZ av analytikerföretaget Millward Brown.
Undersökningen visar också att klädföretag och tech är de snabbast växande sektorerna, medan banker och oljeföretag är på väg nedåt.
De största snabbväxarna är Amazon, vars värde ökade med 59 procent mellan 2015 och 2016, samt Starbucks och Facebook.
De enda svenska bolagen på topp 100-listan är Ikea på plats 55 och H&M på plats 79.
BrandZ bekräftar också att Apple petas av Google från förstaplatsen som världens mest värdefulla varumärke.
Läs tidigare
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen