”Konsumtionshets i sociala medier slår mot unga”
Många barnfamiljer, unga och pensionärer har inte råd att klara konsumtionshetsen som råder i sociala medier, skriver forskarna Karin M Ekström och Torbjörn Hjort på SvD Debatt. De menar att konsumtionen synliggörs via sociala medier på ett annat sätt än tidigare och att den i dagens samhälle är ”ett av de starkaste kriterierna” för hur vi bedömer varandra.
”Konsumtionens roll för social hållbarhet bör i högre grad uppmärksammas i politiken”, skriver Ekström och Hjort.
De menar att det behövs mer kunskap om hur människor påverkas av konsumtionen i sociala medier.
Om skribenterna
- Karin M Ekström, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Borås och forskar om konsumtion.
- Torbjörn Hjort, docent i socialt arbete vid Lunds universitet och forskar om social utsatthet.
Läs också
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen