Hem
(JONAS EKSTRÖMER / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Kvinnor syns och hörs mer i svenska nyhetsmedier

Andelen kvinnor som syns och hörs i svenska medier ökar. I dag är siffran 38 procent, jämfört med 30-32 procent vid sekelskiftet. Det visar en ny studie, rapporterar TT.

Framstegen kan jämföras med de ”myrsteg” som tas globalt sett. Sedan mätningarna startade 1995 har andelen kvinnor i medier bara ökat från 17 till 25 procent år 2020.

Andelen kvinnliga experter i det svenska nyhetsflödet fortsätter däremot vara oförändrat låg, 21 procent.

När det kommer till talespersoner ligger Sverige bättre till än det europeiska snittet, 37 procent kvinnor jämfört med 28 procent i Europa.

Rapporten “Räkna med kvinnor 2020” har tagits fram vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet tillsammans med Medieinstitutet Fojo.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen