Hem
Popeyes chicken sandwich. (Eric Gay / TT NYHETSBYRÅN)

Kycklingburgaren som fick hela USA att bli som galna

”Spicy chicken sandwich”, lanserad av snabbmatskedjan Popeyes Louisiana Kitchen i mitten av augusti, har fått hela USA att bli galna. Alla vill äta den friterade kycklingburgaren med den perfekta majonnäsen. I ett längre reportage undersöker Jezebel hur en enkel macka kunde koppla sitt grepp om kritikerna, människorna och varför vissa var beredda att betala 1 000 dollar för någonting som bara kostade 3,99.

Vad är egentligen problemet med en burgare på fabrikskyckling gjord av anställda som endast har minimilön, frågar sig skribenten.

”Äter vi en kycklingburgare? Ja, såklart, det gör vi. Men det är mer än så, mina vänner, kycklingen äter oss.”

Läs texten i länken nedan.

Om långläsning

Varje helg rekommenderar Omni-redaktionen några läsvärda längre reportage från olika delar av världen. Ämnesvalen kan variera från vecka till vecka.

Om Omni-helg

Långläsning är en del av Omnis helgsatsning med rekommendationer på läsvärda, aktuella och intressanta recensioner, intervjuer och långläsning som publiceras varje helg.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen