Kyla, AC, körstil – det här påverkar bilens räckvidd
God räckvidd kräver att man håller batteriet i trim på sin elbil. Men vad är det egentligen som påverkar räckvidden mest, och hur ska man tänka? Cnet har gjort en sammanställning av de faktorer som har störst inverkan på batteriet.
En av dem är kallt väder. Laboratorietester har visat att en elbil kan tappa 25 procent av sin uppgivna räckvidd om temperaturen ligger under nollan. Man tar en Nissan Leaf av 2021 års modell som exempel. En studie som genomfördes vid Idaho National Labs visade att den gick från en räckvidd på 24 mil till en räckvidd på 18 mil vid kallt väder. Samma studie visar även att laddningen också blir mindre effektiv vid kyla.
Sajten Motortrend rekommenderar att man minimerar bilens exponering för både höga och låga temperaturer. Parkera den i skuggan på sommaren och i solen eller inomhus på vintern.
Att värma upp eller kyla ned kupén är också en riktig energibov, konstaterar Cnet. Elbilar har inte den enorma källa av spillvärme att ta av som en fossildriven bil genererar, utan man måste förlita sig på batteriet även här. Att slopa AC:n och att inte dra på för mycket värme i kupén när det är kallt kan spara många kilometer.
Batteriets ålder bidrar förstås till räckvidden. Det här är viktigt att tänka på när man köper en begagnad elbil framför allt. Inköpspriset kan vara lågt på grund av att batteriet gått igenom så många cykler att räckvidden är betydligt mindre än vad den var från början.
Motortrend skriver även att man ska försöka undvika att ladda batteriet till 100 procent, om det är möjligt. Att använda bilen i segmentet mellan 70 och 40 procent är bättre än att använda de 30 ”översta” procenten. Omvänt så ska man även försöka att undvika att batteriet hamnar på 0 procent. Att inte använda snabbladdning håller också batteriet i bättre trim.