Lavinartad ökning av reklamationsfall hos ARN
Antalet anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har ökat med 25 procent under årets första sex månader, jämfört med samma period i fjol. På två år har anmälningarna ökat med 50 procent, skriver TT.
– Konsumenter vet vilka rättigheter de har och är bättre än någonsin på att ta till vara på sin rätt och stå på sig, både mot myndigheter och mot företag, säger ARN-chefen Marcus Isgren till nyhetsbyrån.
Banker och flygbolag tillhör de sektorer där anmälningarna ökar mest. Flygbolaget SAS har exempelvis enskilt fått in 300 anmälningar sedan bolagets omfattande flygstrejk under våren.
– Konsumenter vet på ett helt annat sätt att de kan få ganska mycket pengar när sådant inträffar, säger han.
Allmänna reklamationsnämnden
Wikipedia (sv)
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en svensk statlig förvaltningsmyndighet som opartiskt och kostnadsfritt prövar tvister mellan näringsidkare (företag) och konsumenter. Myndigheten sorterar under Finansdepartementet.
Kammarkollegiet listar ARN som en av de godkända nämnderna för alternativ tvistlösning.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen