Hem
Arkivbild/Oatly och Arla. (Emma-Sofia Olsson/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Ledare: Oatlys krig mot Arla är som Blur mot Oasis

Det är spridda skurar på svenska ledarsidorna i dag och några av ämnena är Oatly-debatten, Trumps valpanik och dödshjälp.

Karin Pihl på GP lyfter debatten kring livsmedelsföretaget Oatly och kallar det ”kulturkrig i flytande form”.

”Havredryckproducentens marknadskrig mot Arla är som Blur mot Oasis på 1990-talet”, skriver hon och syftar på de två brittiska banden som på 1990-talet ständigt tävlade mot varandra.

Valet av produkt visar på värderingar och medvetenhet, menar Pihl.

Dagens Industris Gustaf Reinfeldt konstaterar att Donald Trump ser ut att förlora valet i november och att sparkade kampanjchefen Brad Parscale är ett tecken på administrationens panik.

”Det kommer att krävas mycket mer än så för att Trumpkampanjen ska vända den negativa trenden till ännu en oväntad valseger”, skriver Reinfeldt och tillägger att Biden dock är en ”erkänt dålig kampanjare”.

Aftonbladet (obunden socialdemokratisk):

Dagens Nyheter (oberoende liberal):

Dagens Industri (obunden borgerlig):

Expressen (liberal):

Göteborgs-Posten (liberal):

Svenska Dagbladet (obunden moderat):

Sydsvenskan/Helsingborgs Dagblad (oberoende liberal):

Om ledarsvepet

Omnis ledarsvep utgår från de största ledarsidorna i Sverige. Urvalet varierar dagligen.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen