Oatly: ”Kampanjen är inte en attack mot bönder”
Efter Oatlys reklam ”spola mjölken” som anspelar på ”Spola kröken”-kampanjen från 70-talet har bönder gått ut och kritiserat havredrycksproducenten, skrev tidningen Land under förra veckan. Spannmålsodlarnas riksorganisation säger att ”ingen i svenskt lantbruk tjänar på den debatten”.
Nu besvarar havredrycksproducenten kritiken som riktats mot dem i en debattartikel i Aftonbladet.
”Kampanjen är inte en attack mot svenska bönder, lika lite som ”Spola kröken” var en attack mot svenska sprittillverkare. Den lyfter ett i längden ohållbart konsumtionsbeteende”, skriver Linda Nordgren, communication manager på Oatly.
”Vi vet att svensk mjölk är bland den mest klimatvänliga i världen, men det räcker ändå inte”, fortsätter hon.
Mer om bråket mellan Arla och Oatly
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen