Bevaka
Oatly

Illustrationsbild. Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
Passion I Framtidens mat

Kol i svenska jordar – nytt sätt att klimatkompensera

Hur ska vi klimatkompensera i framtiden? Måste det ske genom trädplantering i ökenområden på andra sidan jorden? 2020 blir ett pilotår för svensk kolinlagring som ett alternativ, rapporterar Lantbrukets Affärstidning som skriver om ett initiativ från företaget Miljömatematik.

Projektet som kommer pågå i tre år går ut på att klimatkompensera för den koldioxid vi tar upp ur jorden på hemmaplan, och har bland annat knutit till sig hamburgerkedjan Max och havredrycksproducenten Oatly som finansiärer.

– Om man kan lagra kol i marken så blir det ju en ny produkt som jordbruket kan sälja. Nu köper vi kolinlagring i Afrika, varför ska man inte kunna köpa svensk? säger Jessica Johansson, omställningskonsult på Miljömatematik, till tidningen.

Tanken är att få till en plattform där man kopplar ihop de som vill klimatkompensera med jordbrukare som genomför åtgärder som bidrar till att binda kol i jordbruksmark, skriver Miljö & Utveckling.

Kolinlagring är också något som regeringen lyfter som en av de åtgärder som ska främjas i sitt klimatpolitiska handlingsprogram. I februari tillsatte man en ny utredning som ska se över hur det svenska jordbruket ska bli helt fossilfritt och kolinlagring nämns som något som har stor potential.

Samtidigt ska utredaren Helena Johansson titta på hur konkurrenskraften inom det svenska jordbruket ska öka. Kanske är det just kolinlagring som blir den nya produkten att marknadsföra för svenska bönder?

25 maj
Illustrationsbild. Shutterstock.
Coronaviruset Passion I Framtidens mat

Blir coronakrisen en game-changer för havremjölken?

Coronapandemin i världen får människor att bunkra varor för att försäkra sig om mat under en eventuell karantän. Men det är inte bara sådant som handsprit och skyddsmasker som konsumenter vill ha i lager hemma. Även försäljningen av växtbaserade produkter har ökat, något som inte minst syns i säljsiffrorna för havremjölk.

Under de första två månaderna av coronavirusutbrottet i USA rusade försäljningen av havremjölk med 40 procent, skriver New York Times med hänvisning till researchfirman Nielsen. Andra produkter som fått ett försäljningsuppsving är till exempel torkade bönor, ris och energidrycker.

En anledning till det kan vara att växtbaserade produkter ofta har längre hållbarhet än sina animaliska motsvarigheter, menar The Spoons skribent Catherine Lamb. Det lockar den som vanligen skulle ha köpt komjölk men som vill försäkra sig om att produkten håller länge.

På den amerikanska marknaden vinner havremjölken allt mer mark, tidigare har växtdryckindustrin främst bestått av mandel-, soja- och kokosmjölk, rapporterar nyhetsbyrån AFP. Nu har stora aktörer som Starbucks och Nesquick börjat tillverka dryck av havre. Andy Coyne, som jobbar med matindustrin på analysbyrån Global Data, berömmer den svenska tillverkaren Oatly som tog sig in på USA-marknaden 2016.

– Det verkar finnas ”buzz” kring havremjölk, särskilt i USA, som inte finns kring annan växtbaserad mjölk, säger han till AFP.

18 maj