LKAB: Gruvan i fara om inte Malmbanan fixas
LKAB levererar en miljon ton mindre järnmalm per år än vad bolaget egentligen har kapacitet för. Orsaken är att Malmbanan, där järnmalmen fraktas, inte har kapacitet för mer, skriver SvD.
Nu varnar LKAB för att bristerna på järnvägen hotar gruvans framtid.
– Ett bortfall på en miljoner ton motsvarar alltså en halv miljard i lägre vinst, säger LKAB:s vd Jan Moström.
SvD konstaterar att LKAB trots produktionsbortfallet gjorde en vinst på 9 miljarder kronor i fjol. Enligt Moström räcker inte det. Stora investeringar gör att bolaget måste öka intäkterna för att överleva, menar han.
Trafikverket har utlovat stora investeringar i järnvägen men enligt SvD har Malmbanan slagit i kapacitetstaket.
bakgrund
Malmbanan
Wikipedia (sv)
Malmbanan är en cirka 500 kilometer lång järnvägslinje som går mellan Boden och Riksgränsen. Den är en av världens äldsta malmjärnvägar. Den ägs och förvaltas av Trafikverket. Den del som går i Norge mellan Riksgränsen och Narvik heter Ofotbanen. Delen mellan Luleå och Boden hör till Stambanan genom övre Norrland.
Sträckan mellan Torneträsk och Riksgränsen har vid ett tillfälle (2006) utsetts till Sveriges vackraste järnvägssträcka.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen