Otydlighet gör att kunder missar ränterabatt
Finansinspektionen införde i somras nya råd om att bankerna bör informera kunder minst en månad i förväg innan boränterabatten löper ut. Men bankernas information är så otydlig att många missar att förhandla om boräntan, rapporterar Ekonomiekot Extra.
Moa Langemark, konsumentskyddsekonom, är inte förvånad.
– Vi har en historik där bankerna kanske inte har utmärkt sig som ett under av tydlighet, säger hon.
SEB uppger exempelvis i ett kundbrev att kunderna ”inte behöver göra någonting”. Men bankens kundtjänst beskriver informationen som ”missvisande”, eftersom den generella rabatten ofta ligger lite lägre än den förhandlade.
SEB:s presstjänst uppger i en kommentar att de nya råden följs.
Läs mer
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen