Hem
Kvinna med hörlurar i öronen. (isabell Höjman/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Lyssnare spås få mer makt över poddarna – men vem tar täten?

Podcastformatet har länge byggt på en envägskommunikation där producenterna har pratat obehindrat in i en mikrofon, medan konsumenterna inte har kunnat göra mer än att lyssna. Men nu är formatet på väg att utvecklas i en allt mer interaktiv riktning, med målet att lyssnarna ska kunna få mer kontroll över innehållet.

Financial Times skriver att röstassistenternas ökande närvaro i våra liv kommer att leda till högre krav på att det ska gå att navigera genom poddar med hjälp av rösten. Och de många plattformarna som distribuerar poddarna ut till miljontals telefoner och datorer vill att lyssnarna tycker till om innehållet för att kunna göra framtidens podcasts så bra som möjligt – och för att kunna personalisera annonsflödet.

Iheart Radio lanserade till exempel 2019 den interaktiva mordpodden Solve. I varje avsnitt presenterade man bitar av information och ledtrådar som skulle hjälpa lyssnarna att på egen hand lösa mordmysteriet. Spotify har gått en annan väg och experimenterat med korta undersökningar som dyker upp i telefonen när man lyssnar på sina olika favoritpoddar.

Men Sreeraman Thiagarajan, vd för det indiska podcastbolaget Aawaz, menar att sann interaktivitet är svår att uppnå när det gäller poddar. Han konstaterar att man allt som oftast antingen landar i helt synkrona format som till exempel Clubhouse, eller asynkrona format som de flesta poddar trots allt bygger på.

De poddar som vill landa någonstans däremellan bör enligt Thiagarajan sikta på att använda sig av verktyg som fråga-svar-forum, undersökningar, och ge möjlighet att kommentera innehållet. Ytterligare ett sätt att skapa ett utbyte mellan lyssnare och producenter är att lyssnarna helt enkelt får ge förslag på vad olika poddar ska handla om.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen