Logotyp räcker inte – nu måste bolagen hitta rätt ljud
Röster och ljud är parametrar som blir allt viktigare för många bolag i takt med att fler och fler personer gör sin onlineshopping med hjälp av röststyrning.
Enligt tekniksajten Information Age har röststyrd e-shopping ökat rekordsnabbt de senaste tre åren, och man menar därför att ett företags audioprofil nu seglar upp som en mycket viktig faktor för att särskilja sig från konkurrenterna.
– Ljud talar till våra allra djupast liggande instinkter utan att ta omvägen via vår rationella hjärna, säger Thomas Marzano, chef för varumärkesupplevelser på Philips, till Forbes.
Det är tydligt att ljudboomen är något som många bolag tar på stort allvar. I slutet av 2017 rapporterade Wall Street Journal att betaltjänstföretaget Visa lade ett helt år på att ta fram ett nytt signaturljud. Tre olika firmor presenterade ungefär 200 olika förslag på hur Visa borde låta. Till slut, efter en noggrann gallringsprocess, fanns bara ett ljud kvar – som var kortare än en sekund.
Även om signaturmelodier alltså bedöms vara viktigare än någonsin för många bolag i dag är fenomenet långt ifrån nytt. Forbes skriver att det amerikanska mediebolaget NBC tog fram sitt första varumärkesljud på 1920-talet. Och 1984 lanserade Apple sitt första startljud för sina datorer.
Men i dag handlar företagens ljudsatsningar om mycket mer än korta signaturer. Information Age skriver att röster spås bli en allt viktigare del i sammanhanget. Även här handlar det om att särskilja sig från sina konkurrenter. Och med hjälp av ny AI-teknik är målet att komma bort från de robotliknande röster vi varit vana vid de senaste åren, och i stället landa nära den mänskliga stämman.