Hem
Matsmart köper in stora volymer med överskottsvaror för att sedan sälja dem via nätet till låga priser. (Foto: Colourbox/Matsmart)
PostnordANNONS

Matsvinn blir business i växande affär på nätet

Allt fler handlar mat på nätet och e-handeln med mat växer så att det knakar. Under andra kvartalet i år växte e-handeln med livsmedel med 38 procent, visar färska siffror från PostNords rapport e-barometern.
En av aktörerna, Matsmart, har som affärsidé att sälja mat som annars kastas bort – helt i onödan.
Matsmart började sälja mat på nätet i slutet av 2013 med idén att omvandla matsvinnet till business. Företaget köper in stora volymer med överskottsvaror: pasta, ris, konserver och andra varor med kort datum, utgående förpackning eller någon annan ”defekt” – för att sedan sälja dem via nätet till låga priser.

"Var femte matkasse slängs"

Sedan starten har företaget sålt hundratals ton mat som annars hade slängts.
– Var femte matkasse som vi konsumenter bär hem slängs. Matsvinnet är ett jättestort problem, säger Karl Andersson, vd på Matsmart.
Miljötänket, i kombination med viljan bland folk att göra ett klipp, verkar gå hem. I år väntas företaget växa i omsättning från 26 miljoner kronor till 100 miljoner. Och om man får tro branschen kommer trenden att handla mat på nätet bara att fortsätta växa.
Matsmart levererar, i samarbete med PostNord, till hushåll i hela Sverige.
– För oss är det jätteviktigt att samarbeta med ett logistikföretag som prioriterar miljövänliga transporter och vi tycker att PostNord är duktiga på den frågan, säger Karl Andersson.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.