Matsvinn blir business i växande affär på nätet
Allt fler handlar mat på nätet och e-handeln med mat växer så att det knakar. Under andra kvartalet i år växte e-handeln med livsmedel med 38 procent, visar färska siffror från PostNords rapport e-barometern.
En av aktörerna, Matsmart, har som affärsidé att sälja mat som annars kastas bort – helt i onödan.
Matsmart började sälja mat på nätet i slutet av 2013 med idén att omvandla matsvinnet till business. Företaget köper in stora volymer med överskottsvaror: pasta, ris, konserver och andra varor med kort datum, utgående förpackning eller någon annan ”defekt” – för att sedan sälja dem via nätet till låga priser.
"Var femte matkasse slängs"
Sedan starten har företaget sålt hundratals ton mat som annars hade slängts.
– Var femte matkasse som vi konsumenter bär hem slängs. Matsvinnet är ett jättestort problem, säger Karl Andersson, vd på Matsmart.
Miljötänket, i kombination med viljan bland folk att göra ett klipp, verkar gå hem. I år väntas företaget växa i omsättning från 26 miljoner kronor till 100 miljoner. Och om man får tro branschen kommer trenden att handla mat på nätet bara att fortsätta växa.
Matsmart levererar, i samarbete med PostNord, till hushåll i hela Sverige.
– För oss är det jätteviktigt att samarbeta med ett logistikföretag som prioriterar miljövänliga transporter och vi tycker att PostNord är duktiga på den frågan, säger Karl Andersson.