Hem
Mazdas ordförande Masamichi Kogai vid dagen presskonferens. (KIM KYUNG-HOON / TT NYHETSBYRÅN)

Mazda väljer bort el – satsar på ny bensinmotor

El är viktigt, men utvecklingen av förbränningsmotorer måste komma först. Det menar nu japanska Mazda som ska bli första fordonsbolag att kommersialisera en bensinmotor där bränslet tänds av komprimerad luft.

– Vi anser det vara ett viktigt och grundläggande jobb för oss att försöka nå fram till den ideala förbränningsmotorn, sa Mazdas utvecklingschef Kiyoshi Fujiwara vid en presskonferens på tisdagen enligt Reuters.

Tekniken, som redan används i dieselmotorer, gör att inga tändstift behövs. Förutom lägre slitage innebär det också lägre bränsleförbrukning – enligt Mazda blir den nya motorn 20 till 30 procent mer effektiv än deras nuvarande motor.

Jättar som Toyota och Daimler har utvecklat kompressionständning för bensinmotor i decennier utan att lyckas fullt ut. Mazda kommer att börja sälja bilar med den nya motorn redan 2019, uppger bolaget.

bakgrund
 
Kompressionständning
Wikipedia (en)
Homogeneous charge compression ignition (HCCI) is a form of internal combustion in which well-mixed fuel and oxidizer (typically air) are compressed to the point of auto-ignition. As in other forms of combustion, this exothermic reaction releases energy that can be transformed in an engine into work and heat. HCCI combines characteristics of conventional gasoline engine and diesel engines. Gasoline engines combine homogeneous charge (HC) with spark ignition (SI), abbreviated as HCSI. Diesel engines combine stratified charge (SC) with compression ignition (CI), abbreviated as SCCI. As in HCSI, HCCI injects fuel during the intake stroke. However, rather than using an electric discharge (spark) to ignite a portion of the mixture, HCCI raises density and temperature by compression until the entire mixture reacts spontaneously. Stratified charge compression ignition also relies on temperature and density increase resulting from compression. However, it injects fuel later, during the compression stroke. Combustion occurs at the boundary of the fuel and air, producing higher emissions, but allowing a leaner and higher compression burn, producing greater efficiency. Controlling HCCI requires microprocessor control and physical understanding of the ignition process. HCCI designs achieve gasoline engine-like emissions with diesel engine-like efficiency. HCCI engines achieve extremely low levels of Oxides of Nitrogen emissions (NO x) without a catalytic converter Hydrocarbons (unburnt fuels and oils) and carbon monoxide emissions still require treatment to meet automotive emission regulations. Recent research has shown that the hybrid fuels combining different reactivities (such as gasoline and diesel) can help in controlling HCCI ignition and burn rates. RCCI or Reactivity Controlled Compression Ignition has been demonstrated to provide highly efficient, low emissions operation over wide load and speed ranges.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen