”Medierna – en megafon för ekojordbruket”
Medierna fungerar som megafoner i ekojordbrukets marknadsföring, skriver Jens Sundström, docent i växtfysiologi, och Torbjörn Fagerström, professor emeritus i teoretisk ekologi, på SvD Debatt.
De har undersökt artiklar med sökorden ekologisk och produktion i SvD och DN varpå de kommit fram till att majoriteten av artiklarna endast innehöll positiva kommentarer utan något ifrågasättande eller någon information om debatten. Det kan enligt skribenterna vara en anledning till den ökande efterfrågan på ekologiska produkter trots det dyrare priset.
”Förlorarna är dels konsumenterna som blir lurade på både sitt miljöengagemang och sina pengar, dels den majoritet av bönder som knegar på med det vanliga, vetenskapsbaserade jordbruket”, skriver de.
Mer om debattörerna:
Jens Sundström – docent i växtfysiologi, Sveriges lantbruksuniversitet
Torbjörn Fagerström – professor emeritus i teoretisk ekologi vid Lunds universitet, ledamot i Kungl. Vetenskapsakademien och Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien