Hem
Arkivbild. (Solum, Stian Lysberg / TT NYHETSBYRÅN)

Mindre försäljning av lösgodis tynger Cloetta

Godisjätten Cloetta minskade nettoomsättningen med 0,8 procent årets första kvartal, till 1 347 miljoner kronor. Det framgår av bolagets delårsrapport som släpptes på fredagsmorgonen. Minskningen skedde trots en positiv påverkan från valutakurser på 1,2 procent, enligt ett pressmeddelande. Försäljningen minskade främst inom lösviktsgodis och kontraktstillverkning.

Rörelseresultatet sjönk till 93 miljoner kronor från 108 miljoner samma period förra året. Periodens resultat blev 59 miljoner kronor, upp från 44 miljoner ifjol.

Justerat för engångsposter blev rörelseresultatet 110 miljoner kronor, ned från förra årets 126 miljoner kronor.

bakgrund
 
Cloetta
Wikipedia (sv)
Cloetta AB är ett livsmedelsföretag med tillverkning av bland annat choklad, konfektyrer och nötter. Bolaget är marknadsledande i Norden, Nederländerna och Italien och har försäljning i ett 50-tal länder. Bolaget har 13 fabriker i sex länder, och huvudkontoret ligger i Kista. Bland kända produkter kan exempelvis Ahlgrens bilar, Malaco, Läkerol, Cloetta Kexchoklad, Sperlari, Jenkki, Sportlife, Red band, Polly, Center, Juleskum, Mums-mums, Plopp och Guldnougat (lanserad 1913) nämnas. År 2000 gick företaget samman med finländska Fazer-bolagens konfektyrdel för att bilda Cloetta Fazer AB, ett samarbete som upplöstes 2008. År 2012 gick företaget samman med Leaf och blev därigenom marknadsledare i Norden.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen