Hem
Carola Lemne, vd Svenskt Näringsliv. (TT)

Näringslivet kritiseras för Facebook-kampanj

Skattefakta, Jobbfakta och Välfärdsfakta är tre Facebook-sidor som arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv ligger bakom. Via dem sprids bilder med ibland raljanta budskap, kritiska eller hånfulla mot regeringen. Vänsterorienterade ETC har kartlagt opinionsbildningskampanjerna, där avsändaren är dold i det vanliga Facebook-flödet.

I ett sms till Breakit tillbakavisar Peter Isling, presschef på Svenskt näringsliv, kritiken. Han skriver att det tydligt framgår vem som ligger bakom innehållet om man går in på respektive sida.

På en fråga om det bör vara tydligare vem som ligger bakom till exempel en bild med texten “I dag var det så kallt att jag såg ett gäng från Skatteverket för en gångs skull ha händerna i sina egna fickor”, svarar Isling att det är en fråga som kan diskuteras.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen