NBA:s maskotar får bäst betalt: ”Är extremt svårt”
I augusti hoppas den amerikanska basketligan NBA kunna genomföra sitt slutspel. Men ett av den amerikanska toppidrottens tydligaste kännetecken kommer inte finnas där så länge som läktarna står tomma: Klubbarnas maskotar.
Fivethirtyeight har gjort en stor kartläggning av maskotarna, som med tiden blivit värdefulla tillgångar för klubbarna och drar in miljontals dollar genom bland annat merchandising. Sajten har bland mycket annat tagit reda på vilken liga som betalar bäst (NBA), vilken typ av motiv som är vanligast på figurerna (kattdjur) och vilka som får de förhållandevis eftertraktade uppdragen att underhålla publiken iförd en stor fluffig dockdräkt (de flesta är män).
– Det här är extremt svårt, säger maskottränaren David Raymond som i 15 år arbetade som basebollaget Philadelphia Phillies maskot The Phillie Phanatic.
Läs texten i länken nedan.
Om långläsning
Varje helg rekommenderar Omni-redaktionen några läsvärda längre reportage från olika delar av världen. Ämnesvalen kan variera från vecka till vecka.
Om Omni-helg
Långläsning är en del av Omnis helgsatsning med rekommendationer på läsvärda, aktuella och intressanta recensioner, intervjuer och långläsning som publiceras varje helg.