Hem
Illustrationsbild. (TT)

Oatlys drag mot Arla: Vill varumärkesskydda ”brölk”

Havredrycksproducenten Oatly vill varumärkesskydda de påhittade orden ”pjölk”, ”trölk”, ”brölk” och ”sölk”, rapporterar Aftonbladet. Arla använder orden i sin reklam för att särskilja drycker som enligt mejerijätten inte smakar som mjölk.

– Det var ju uppenbart att Arla använde de där hitte-på-namnen som en beteckning på våra produkter. Ett smart sätt att säga Oatly, utan att säga det liksom,  säger Martin Ringqvist, kreativ direktör för Oatly Norden till Aftonbladet och uppger att de börjat använda orden själva.

Arla har å sin sida skickat in en invändning till Patent- och registreringsverket som bestrider registreringarna från Oatly.

Mer om bråket mellan Arla och Oatly

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen