Hem

Omni har blivit en av de största – yngre använder oss ännu oftare

På tio år har Omni växt till ett av Sveriges största nyhetsmedier. Det framkommer i en ny undersökning om svenskarnas nyhetskonsumtion som Novus har gjort.

Bland de som är under 35 år är Omni än mer populär och intar tredjeplatsen för vilken nyhetssajt eller nyhetstjänst de använder oftast.

– Att vi har så många människors förtroende är vår främsta bedrift, säger Markus Gustafsson, chefredaktör på Omni.

I grafen visas hur stor andel av den yngre befolkning (18–34) som anger att de använder vilken nyhetsdestination oftast. Grafik: David Nyman

Omni firar i dagarna 10 år och har därför gett opinionsinstitutet Novus i uppdrag att undersöka svenskarnas nyhetskonsumtion på djupet. Totalt deltog 2 076 personer i undersökningen.

En av frågorna är vilket digitalt nyhetsmedium svenska folket använder oftast. I den totala gruppen, alltså i åldern 18–84 år, placerar sig Omni som femte störst. Det innebär större än såväl TV4, Sverige Radio och Svenska Dagbladet. Störst är Aftonbladet följt av SVT, Dagens Nyheter och Expressen och därefter Omni.

I grafen visas hur stor andel av hela befolkning (18–84) som anger att de använder vilken nyhetsdestination oftast. Grafik: David Nyman

I åldersgruppen 18-34 år klättrar Omni ytterligare på listan och hamnar på tredje plats, vilket innebär större än även Dagens Nyheter och Expressen. Endast Aftonbladet och SVT är större i den gruppen.

– Vi är förstås extra stolta över att vara starka i just den målgruppen, som mer än andra visa vägen för vilken nyhetsupplevelse som framtidens nyhetskonsumenter vill ha, säger Markus Gustafsson.

Han berättar också att de yngre är den strategiskt mest viktiga målgruppen, inte bara för Omni utan för alla nyhetsmedier i Sverige.

– Framför allt är det en målgrupp som söker och behöver kvalitativ nyhetsförmedling mer än några andra, särskilt i en värld där sociala medier och desinformation kan göra livet väldigt svårt som nyhetskonsument.

I undersökningen framgår också vilka nyhetstjänster och nyhetssajter svenska folket använder två gånger eller fler i veckan. I den totala gruppen är Aftonbladet och SVT störst med 43 procent respektive 37 procent som anger att de använder dem två gånger i veckan. Motsvarande siffra för Omni är 13 procent, vilket innebär att var sjunde svensk läser Omni minst två gånger i veckan. Bland de mellan 18 och 34 år är motsvarande siffra 16 procent för Omni.

I undersökningen är Omni det enda nyhetsmedium som har större andel läsare bland de yngre än bland de äldre. Alla andra nyhetsmedier har lägre andel läsare i ålder 18-34 än de har totalt.

Fotnot: Sveriges Television redovisas som de som har svarat ”SVT Nyheter (online)”, motsvarande för SR Nyheter (online). Den avspeglar alltså inte de som har använt SVT Play för att titta på nyheter eller SR Play för att lyssna på nyheter.

Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen
Annons