Osäkerhet om hur regeringen ska uppnå klimatmålen
För att få ner de höga drivmedelspriserna gick Ulf Kristerssons regering till val på att sänka reduktionsplikten, det vill säga mängden biobränsle som drivmedelsleverantörer måste blanda i sina produkter.
Enligt Kristersson ska den svenska reduktionsplikten ner på EU:s miniminivå till 2024 – ett beslut som kritiseras och väcker frågetecken om hur klimatmålen till 2030 och 2045 ska uppnås, rapporterar Expressen.
Jessica Alenius, vd på bränsle- och drivmedelbranschens branschorganisation Drivkraft Sverige, hade hellre sett sänkta skatter på biodrivmedel för att få ner priserna.
– Om man nu sänker reduktionsplikten kraftigt, hur ska man då minska motsvarande utsläpp i någon annan sektor i svensk ekonomi? Det har vi inte riktigt fått klarhet i.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen