”Pojkar vantrivs när skolan vill att de är flickor”
Anledningen till att många pojkar misslyckas i skolan är att skolan helt enkelt blivit alltför ”tjejtillvänd”. Det skriver debattörerna Erik Olsson och Catarina Grönqvist Olsson på Expressens debattsida.
I takt med att läroplanen uppdaterats har fokus skiftat från faktakunskaper till förmågan att kunna resonera, skriver de. Detta gynnar flickor då de statistiskt sett är mer intresserade av människor och relationer, medan pojkar gillar teknik och fysiska objekt, menar debattörerna.
Det är alltså inte konstigt att pojkar inte trivs i skolan när den kräver att de ska bli flickor, skriver de vidare. Debattörerna slår ett slag för att ”återgå till en likvärdig pojkar och flickor”.
”Även skolans ’tjejiga’ värdegrund måste ses över.”
Om debattörerna
Av Erik Olsson professor i teoretisk filosofi vid Lunds universitet, aktuell med boken Den mjuka staten: feminiseringen av samhället och dess konsekvenser
Catharina Grönqvist Olsson författare och debattör, aktuell med boken Den mjuka staten: feminiseringen av samhället och dess konsekvenser på Karneval förlag