Rapport: Ökad valfrihet innebär nöjdare kunder
18 procent av de som handlat online har valt att handla från ett annat e-handelsföretag på grund av att de inte har fått välja hur varan skulle levereras, enligt PostNords rapport e-barometern Q1 2016. Och hela 45 procent fick inte möjligheten att välja hur varan skulle levereras vid deras senaste köp.
PostNord Delivery Check Out låter konsumenterna välja leverans utifrån sina önskemål och preferenser. Det är en modul som kan kopplas till några av de vanligaste e-handelsplattformarna och den är gratis att ladda ner.
– Våra undersökningar visar att konsumenter som handlar på nätet vill kunna bestämma när paketet ska komma, var det ska levereras och hur det ska tas emot, säger Ola Bergqvist, produkt- och konceptutvecklare e-handel, PostNord.
"Mål att öka försäljning"
När e-barometern frågade konsumenterna vad som får dem att e-handla mer så svarade flest, 18 procent: ”Jag vill välja vilket ombud/utlämningsställe som mina varor levereras till”.
Några som jobbar aktivt med valfrihet är e-apoteket Apotea, som i sin checkout har en lång lista på fraktalternativ för kunden att välja mellan.
– Många e-butiker informerar inte ens om hur frakten går till och jag tror definitivt att det är en av de största anledningarna att folk inte handlar, säger Apoteas vd Pär Svärdson.