Hem
Bildkollage. S-ledaren Magdalena Andersson. Skärmdumpar från AIP-ägda Instagram-kontot ”Jävla u-land”. (Jessica Gow/TT. Jävla u-land/AiP. )

S mediebolag ändrar rutiner: ”Färre klick bort”

Socialdemokraternas mediebolag AiP Media förtydligar på sociala medier att det är de som står bakom flera konton i sociala medier. Det säger AiP Medias vd Daniel Färm till SVT Nyheter.

Han säger att informationen nu ska finnas ”färre klick bort”.

– Vi har tyckt att vi varit tydliga men vi är inte döva. Vi har lyssnat på diskussionen som varit.

Diskussionen han syftar på har uppstått efter TV4 Nyheternas rapportering om att det inte alltid varit tydligt att det är företaget som står bakom sitt material, och att företaget ägs av Socialdemokraterna.

Kritiserade S-kontona – det gäller saken

  • Socialdemokraternas mediebolag AiP Media Produktion AB drev sajten Politikkollen och flera sociala mediekonton där partiets koppling inte alltid framgick tydligt.
  • TV4 Nyheterna rapporterade att innehållet på dessa plattformar ofta var politiskt vinklat till Socialdemokraternas fördel och Tidöpartiernas nackdel.
  • Flera politiska motståndare, bland annat från Liberalerna och Moderaterna, riktade skarp kritik mot Socialdemokraterna och krävde tydligare avsändare samt debatt i riksdagen.
  • Magdalena Andersson försvarade partiets agerande och menade att humor i politiken är vanligt, men lovade att AiP skulle se över sina rutiner för tydlighet om avsändare.
  • Ledarsidor och politiska kommentatorer påpekade att Socialdemokraterna tidigare krävt tydlighet från andra partier och nu själva anklagades för bristande transparens.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen