Så ska AI hjälpa småföretag att växa kostnadseffektivt
Förändring sker snabbare än någonsin, och i en takt som ingen människa kan hålla jämna steg med. Nu är det ”survival of the fastest” som gäller, säger AI-experten Inna Tokarev-Sela till Forbes.
Den goda nyheten är att AI nu har blivit mainstream – tekniken är inte längre förunnat en handfull techjättar, utan numera tillgängligt även för mindre företag. Den analysen görs av både Forbes och Entrepreneur som i varsina artiklar går igenom hur startups och entreprenörer kan dra nytta av AI för att växa kostnadseffektivt.
Tipsen ser lite olika ut hos Forbes respektive Entrepreneur, men båda pekar på värdet av AI för kundrelationer och marknadsföring.
Enligt en färsk undersökning som citeras av Forbes, är 50 procent av användarna av olika tjänster öppna för att prata med en chat-bot. Användandet av den typen av virtuell assistent är inte bara en tidsvinst för kunden, utan även för de som arbetar med kundservice. När chat-botarna tar hand om dussinfrågorna kan personalen ägna tid åt att lösa mer komplexa problem.
AI kan inte bara prata med oss – den känner oss bättre än vi känner oss själva, skriver Entrepreneur. Det innebär att AI kan analysera stora datamängder och identifiera sök- och köpmönster som vi lämnar efter oss på internet. AI kan också skanna av ett företags alla sociala plattformar – och konkurrenternas – för att skapa kundprofiler, eller typer, som sedan kan användas för att rikta marknadsföringen bättre.
Forbes skriver även om hur AI kan användas för att rekrytera – och behålla – de bästa medarbetarna. Så, hur gör man? Mindre företag kan knappast utveckla egen AI, och det behövs inte heller. Enligt Forbes växer nu otaliga produkter och tjänster fram, som bygger på AI och som kan bli en ”game changer” för företag som använder sig av dem.