Experter: Kina vände sig till egna elbilar under covid
Den kinesiska fordonsmarknaden förändrades under pandemin, enligt flera bedömare som Ekonomiekot i SR talat med. Europeiska märken som tidigare var hett eftertraktade tappade marknadsandelar till kinesiska leverantörer.
– Det här när vi trodde att Kina var nedstängt så jobbade de som sjutton. Och de här olika märkena fick ut massor av elbilar och det är väldigt mycket teknik i dem, säger Dagens Industris fordonsexpert Karin Olander.
Peter Bryntesson, vd för Fordonskomponentgruppen, delar bilden. Han konstaterar att det innan pandemin var status att köra framförallt tyska bilar men att det inte är det på samma sätt i dag.
bakgrund
FKG
Wikipedia (sv)
FKG (Fordonskomponentgruppen) är en branschorganisation för de nordiska underleverantörerna till fordonsindustrin. Antalet medlemsföretag inklusive dotterbolag är cirka 300. FKG:s syfte är att vara branschens språkrör samt främja samarbete och kompetensutveckling inom branschen. Varje år arrangeras bl.a. branschsammankomsten Stora Leverantörsdagen.
Styrelseordförande är Martin Lidén medan Peter Bryntesson är verkställande direktör.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen