Sex steg för att lyckas med framtidens leveranser
Om vi för några år sedan började att e-handla för att det var billigt och för att nätet erbjöd ett större utbud än butikerna på vår hemort handlar vi i dag online för att det är så bekvämt.
– I dag är bekvämlighet ett av de tyngsta skälen att handla på nätet, något som ställer väldigt stora krav på framtidens logistik, säger Johan Hellman, chef för e-handel på PostNord.
För e-handlare innebär det här att man inte kan bortse från hur viktig leveransen är för att kunden ska bli nöjd med sin köpupplevelse. Och leverans handlar definitivt inte om en one-size-fits-all.
– Du måste tidigt i processen lära känna din kund så att du vet vad som är bekvämt för just henne eller honom, och du måste se till att erbjuda tydliga, enkla leveransalternativ som stämmer in på de här preferenserna.
"Konsumenten i kontroll"
För att hjälpa e-handlare att skapa en leveransförmåga som lever upp till kundernas förväntningar har PostNord tagit fram ett white paper som går igenom de sex steg som krävs för att lyckas med framtidens logistik.
– Genom de här sex stegen kan e-handlarna se till att konsumenterna känner kontroll hela vägen från köp till leverans, något som jag är säker på kan komma att öka e-handelns redan fantastiska tillväxtsiffror ännu mer.