SJ:s vd om förlåtmejlet till resenärerna: ”Helt rimligt”
SJ:s vd Monica Lingegård förklarar i en intervju med Kvällsposten varför hon gick ut i ett öppet brev och bad svenska folket om ursäkt för tågförseningarna.
– Jag tycker att det är helt rimligt att jag som vd tar ansvar och ber om ursäkt för den bristfälliga leverans som vi har haft de senaste två månaderna, säger Monica Lingegård.
SJ-chefen säger att Sverige vart tionde år får en rejäl vinter. När nedisade tåg ska tas om hand uppstår långa köer till depåer och verkstäder. Lösningen hade varit att dra ned på antalet avgångar i god tid för att ha bättre marginal.
– När vi kör full trafik är alla tåg ute och kör. Då blir det sårbart, säger Lingegård.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen