Hem
Skolminister Lotta Edholm (L). (Fredrik Sandberg/TT / TT Nyhetsbyrån)

”Skolministern är inne på fel spår om läsförmågan”

Att skolminister Lotta Edholm (L) pekar ut ”lyssneläsning” som en orsak till svag läsförmåga bland svenska elever är en förenklad bild av verkligheten. Flera forskare, pedagoger och speciallärare skriver i en debattartikel i SvD Debatt att ministern är inne på fel spår.

De tycker att kritiken mot att läsa med öronen är felaktig och bygger på en missuppfattning om vad läsning är. Att elever får lyssna till text är ett bra komplement till läsundervisning. Dessutom kan elever med dyslexi använda ”lyssneläsning” som hjälpmedel.

”För många elever är lyssning av text en pedagogisk möjlighet, en etisk skyldighet och en juridisk rättighet”, står det i texten.

Det måste även skolminister Lotta Edholm förstå, menar debattörerna.

Om debattörerna

Ulla Damber, docent i pedagogik med inriktning mot läs-, skriv- och flerspråkighetsutveckling, Mittuniversitetet.
Anna Eva Hallin, leg logoped, biträdande lektor, Karolinska Institutet.
Monica Reichenberg, seniorprofessor, Göteborgs universitet.
Idor Svensson, professor i klinisk psykologi, leg psykolog, Linnéuniversitetet.
Lena Boström, professor i pedagogik, Mittuniversitetet.
Petra Elftorp, studie- och yrkesvägledare, docent i pedagogik med inriktning mot inkluderande utbildning, University of Limerick.
Jimmy Jaldemark, professor i pedagogik med inriktning lärande och digitalisering, Mittuniversitetet.
Stina Burke, doktorand i pedagogik, speciallärare och specialpedagog med inriktning mot tillgänglighet och flerspråkig tal- och språkutveckling, Mittuniversitetet.
Susanna Cederquist, föreläsare, kursledare och författare, leg lärare.
Heléne Jörgensen, specialpedagog och speciallärare.
Rebecca Lehtilä, skol- och barnomsorgspsykolog, Åland.
Maria Ljung, speciallärare med inriktning mot språk-, läs- och skrivutveckling.
Karin Seifors, speciallärare med inriktning mot språk-, läs- och skrivutveckling.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen