Hem
Arkivbild. (Roald, Berit / TT NYHETSBYRÅN)

Skolsegregationen ökar – kan späs på av lärarbristen

Skillnaderna mellan landets skolor har ökat och eleverna har blivit allt mer uppdelade mellan olika skolor utifrån familjebakgrund. Det visar en ny rapport från Skolverket.

Dessutom har skillnaderna i betygsresultat mellan olika skolor ökat – mellan år 2000 och 2016 fördubblades resultatskillnaderna mellan skolorna. Den främsta anledningen till det är just skolsegregationen.

– De ökade skillnaderna riskerar att späs på av lärarbristen. Det måste tas på största allvar, säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson i ett pressmeddelande.

Myndigheten har analyserat statistik för samtliga elever i årskurs 9 mellan 1998 och 2016.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen