Smidiga returer hjälper näthandeln att växa
11 procent av konsumenterna returnerade minst en näthandlad vara under första kvartalet 2016, enligt PostNords rapport e-barometern Q1 2016. 79 procent av konsumenterna tycker att returhanteringen av e-handlade varor fungerar bra.
Ett relativt nytt beteende inom e-handeln är att konsumenter beställer hem flera varor samtidigt och bestämmer vilken de ska behålla först efteråt.
Det här ställer krav på returerna – och skobutiken Footway inser vikten av smidig returhantering.
– Returer är en central del av vår verksamhet. Att se dem som ett problem vore som att ta bort provrummen i en fysisk butik, säger Footways grundare och vd Daniel Mühlbach.
Brukade driva lager själva
För att förenkla returhanteringen bifogar Footway alltid en retursedel med de beställda varorna.
– Vi får mycket positiv feedback för vår returkedja och jag är övertygad om att det driver vår försäljning. Jag skulle vilja påstå att logistiken är kärnan i vår verksamhet, säger Daniel Mühlbach.
Förut drev nätskojätten sitt lager själva. Men efter ett besök på PostNords TPL-lager i Helsingborg inleddes ett samarbete.
– Jag brukar säga att det man är expert på, det kan man också outsourca. Har man förståelse för varandra på den nivå som krävs, vilket vi har, då uppstår det väldigt lite problem, säger Daniel Mühlbach.