Snabbmatskedjorna vill ducka ”psykologiskt tak”
I takt med att inflationen och priserna stigit de senaste åren har en ny utmaning uppenbarat sig för USA:s snabbmatskedjor: att fortsätta kännas billiga. Enligt bedömare och analytiker som Market Watch talat med finns en osynlig maxgräns på 10 dollar för en meny som en brytpunkt för kunderna. Över tio dollar? Då anses det inte längre prisvärt.
– Det är som ett psykologiskt tak, säger restaurangentreprenören Aaron Anderson.
Han får medhåll av Mark Kalinowski, en långtida snabbmatsanalytiker, som pekar ut att prishöjningar i sektorn alltid varit känsliga.
För att locka kunder, vars plånböcker alltmer pressas av läget i ekonomin, har det blivit hård konkurrens om vilken kedja som kan erbjuda det allra billigaste målet.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen