Hem
SJANNONS

Snart är framtidens tåg här

Marco Bouveng, chef för Team Delta, med det modellen för det nya snabbtåget. Peter Cederling

Snabbare, bekvämare och laddat med tekniska innovationer. Om tre år är det dags för premiärturen för SJs nya snabbtåg – ett helt unikt tåg anpassat för svenska, danska och norska behov.

För design och utveckling står Team Delta, en egen avdelning inom SJ med fokus på framtidens resande.

– Det har verkligen varit ett drömprojekt för oss, där allting har kretsat kring hur vi kan skapa bästa tänkbara upplevelse för våra passagerare, berättar Marco Bouveng, chef för Team Delta.

Ingenting har lämnats åt slumpen. I SJs depå i Hagalund, Stockholm, har man tillsammans med den franska leverantören Alstom låtit bygga upp en modell i trä av det nya snabbtåget. Allt i naturlig storlek , som ett gigantiskt formbart testlaboratorium.

– Under hela arbetet har vi haft snickare på plats. Det gör att vi kan mäta, skruva och ändra för att få det precis som vi vill ha det. Häromdagen hade vi till exempel representanter från en organisation för rullstolsburna hos oss. De hade frågor om ett bord som de tyckte kunde göras bättre. När de kom tillbaka efter lunchen så hade vi fixat bordet efter deras önskemål. Då blir man rätt stolt.

Premiumkänsla

Det nya snabbtåget kommer in i minsta detalj andas premium och outstanding komfort. Allt från de egendesignade stolarna till dörrarna och belysningen men också hur passagerarna lätt ska kunna röra sig mellan avdelningarna på tåget. Dessutom har ett stort fokus varit på hållbarhet.

– Hållbart resande ligger i hela SJs själ och affärsmodell. Det nya snabbtåget kommer bli extremt driftsäkert med en drivlina med elmotorer och styrning som är det absolut senaste. Tågen designas även för att hålla i minst 30 år, men målet är att kunna nyttja fordonen ännu längre än så. Ett annat bra exempel på långvarigt, hållbart bruk som detta är uppgraderingen av X 2000-tågen som genomförs nu. Tågen kommer kunna köras under många år framöver, säger Marco Bouveng.

Ett hållbart tankesätt genomsyrar allt SJ gör och står för, där man vänder på varje sten för att skapa så varaktiga och miljövänliga lösningar som möjligt.

– I våra nordiska tåg använder vi till exempel gärna trä för olika ytor och detaljer, vilket är ett förnybart material. Men det måste vara nordiska träslag. Tropiska träslag är förbjudna, oavsett om de är certifierade eller inte. Dessutom måste materialen vara lätta att underhålla. Vi lägger ned mycket tid på information och dokumentation för att kunna sköta om fordonen under deras långa livstid. Vi vårdar det vi har, i stället för att byta ut och skrota.

Peter Cederling

Hur och på vilka sträckor kommer det nya snabbtåget användas?

– Det kommer huvudsakligen trafikera långdistanslinjer i Sverige, men även utomlands i Danmark och Norge, vilket har varit en utmaning då det kräver anpassningar och hänsyn till olika regelverk.

Och det kommer gå fort…

– Det kommer att ha en toppfart på 250 kilometer i timmen och blir Sveriges i särklass snabbaste tåg, vilket kommer spara tid för resenärerna. Mellan Stockholm och Malmö kan vi korta restiden med uppemot en timme. Sedan hoppas vi att politikerna snart kommer till skott med höghastighetsbanor så att vi kan använda kapaciteten hos det nya snabbtåget fullt ut, säger Marco Bouveng.

Premiär 2026

I stora projekt som detta brukar man nästan alltid räkna med förseningar – hur går det?

– Än så länge följer vi tidsramen och jag tror att det ska hålla hela vägen. I april signade vi de sista pappren med Alstom som kommer att bygga tågen och senare i år fryser vi designen och gör inga fler ändringar. De första tågen kommer att levereras hösten 2026.

Hur många tåg är beställda?

– Den första grundordern ligger på 25 tåg och med en option upp till 40 tåg.

För SJ är detta såklart en jätteinvestering – hur mycket handlar det om?

– Runt 8 miljarder kronor, beroende på hur många tåg vi slutligen beställer.

Hur ser framtiden ut för Team Delta efter arbetet med det nya snabbtåget?

– Vår uppgift är att ständigt driva på utvecklingen och ligga i framkant med innovationer och förbättringar. Sedan handlar det om att förvalta och sköta om tågen när vi väl har fått dem och att då se till att allting fungerar i vardagen. Jag och resten av teamet känner en stor stolthet i att vara med och skapa något som kommer att användas av hela svenska folket under lång tid framöver.

DET NYA SNABBTÅGET

När: År 2026 är det premiärtur.

Antal tåg: 25 tågset är beställda men med en option upp till 40 tåg.

Toppfart: 250 km/h.

Vilka linjer: Långdistanslinjerna i Sverige, men tåget kommer också köra i Danmark och Norge.

Kuriosa: I SJs depå i Hagalund finns en hel modell i trä och i naturlig storlek av det nya snabbtåget.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.