”Sociala medier förser unga med alkohol – sätt stopp nu”
Sociala medieaktörer måste stoppa den försäljning av alkohol till barn och unga som sker på plattformarna. Det argumenterar Systembolaget, Polismyndigheten och Tullverket gemensamt för på Aftonbladets debattsida i dag.
Alkoholen säljs ”inför öppen ridå” på sociala medier som Tiktok, Instagram och Snapchat, skriver debattörerna. Inte bara ökar ett tidigt alkoholbruk risken för att utveckla ett missbruk längre fram, det finns också risk för att den sprit som säljs ”ibland är rent livsfarlig att förtära”.
EU:s förslag om att tvinga plattformarna att snabbt ta bort innehåll som droghandel och farliga produkter är bra – men inte tillräckligt. För att stoppa försäljningen av alkohol till unga vill de tre myndigheterna att plattformarna gör mer för att stoppa lagningen redan nu.
”Tillsammans måste vi agera nu”, avslutas debattartikeln.
Om debattörerna
Anna Domander, chefsjurist på Systembolaget
Martin Petersson, chef för Kontrollavdelningen på Tullverket
Polismyndigheten