Sociala medier präglar historiskt val i Colombia
”Vi behöver många unga människor som gör Tiktoks”. Citatet kommer från kandidaten Gustavo Petro, men strategin har präglat samtliga toppkandidaters kampanjer i det colombianska presidentvalet. Det skriver colombianska El País.
Plattformen har blivit central för valrörelserna. Den opinionsledande 62-årige vänsterkandidaten Petros konto har över 709 000 följare, att jämföra med hans 77-årige utmanare Rodolfo Hernández 446 300.
Vinner Petros på söndag blir han landets första vänsterpresident någonsin, och kommunikationsexperten Catalina Suárez tror att användandet av sociala medier är en nyckel.
– Folk är inte längre intresserade av att bara gå till ett torg och lyssna på ett tal och applådera, säger hon.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen