Hem
Arkivbild. (Stina Stjernkvist/TT / TT NYHETSBYRÅN)

SOS Alarms svarstider dubbelt så långa på fem år

Samtal om akuta vårdärenden och polisärenden som kommer in till SOS Alarm ökar. Detta i takt med att Sveriges befolkning växer och dessutom blir allt äldre. Men samtidigt har operatörerna inte blivit fler.

– En operatör tar emot cirka 100 samtal per pass, säger Helena Söderholm presschef vid SOS Alarm.

Snittiden för svarstiderna var förra året 14,7 sekunder, det är dubbelt så länge jämfört med snittiden 2010. Men för att få ned tiden krävs fler anställda, skriver TT inför en presskonferens som SOS Alarm ska hålla i dag.

bakgrund
 
SOS Alarm
Wikipedia (sv)
SOS Alarm Sverige AB är ett svenskt offentligägt företag, som driver nödnumret 112 i Sverige. Bolaget ägs till lika delar av staten och Sveriges kommuner och landsting.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen