Hem
Ett fartyg passerar Hjulstabron. (Fredrik Sandberg/TT)

Städerna miljardsatsar – smal bro kan sätta stopp

Västerås och Köping satsar en halv miljard kronor var för att förbereda sig på att ta emot större godsfartyg. Men samtidigt prioriterar inte Trafikverket breddningen av öppningen i Hjulstabron, vilket är en förutsättning för att de stora fartygen ens ska få plats. Det rapporterar Ekot.

Det finns ett nationellt mål att transportera gods sjövägen i högre utsträckning för att undvika långa lastbilstransporter, som är sämre för klimatet. Men det hela bygger på att Hjulstabron i industritäta Mälardalen breddas. Trots det finns projektet inte med i Trafikverkets nya förslag för de kommande tolv åren.

Närmast pinsamt, tycker Västerås kommunalråd Staffan Jansson (S).

– Det här gör vi på skattebetalarnas pengar. Då är det klart att vi måste få in de här större båtarna för att få en avkastning på investeringarna.

bakgrund
 
Hjulstabron
Wikipedia (sv)
Hjulstabron är en svängbro på Riksväg 55 på sträckan mellan Enköping och Strängnäs. Den går över Hjulstafjärden, en del av Mälaren. Bron förbinder Märsön och Upplands fastland. Bron öppnades för fordonstrafik 1953. Den är cirka 520 m lång med en 540 m vägbank lagd på sjöbottnen och hastighetsbegränsningen på hela sträckan är satt till 50 km/h. Hjulstabron är Sveriges största svängbro med ett svängspann på 87 meter. Bron invigdes av prins Bertil den 2 december 1953. Uppförandet av bron gjordes av Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen med Christiani & Nielsen, Landsverk och Nya Asfalt AB som underentreprenörer. Kostnaden för brobygget blev 7,6 miljoner kronor. Bron ersatte en färja över Mälaren på samma plats, som kunde transportera upp till 900 fordon per dygn över Hjulstafjärden.Trafikmätning 2012 visade att 5 060 motorfordon per dygn passerade över bron.

Hjulstabron

karta
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen