(Linda Forsell / SvD / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Största studien hittills: 5:2-dieten fungerar

Den hittills största vetenskapliga utvärderingen av 5:2-dieten visar att dieten fungerar, skriver SVT. Bäst fungerar den för människor med högt blodsocker och övervikt. Kerstin Brismar, professor i diabetesforskning vid Karolinska universitetssjukhuset, har följt 100 försökspersoner under ett halvår.
– 99 procent av fastarna har går ner i vikt, minskat i bukfetma och fettmassa. Men alla går inte ner i midjemått och effekterna varierar mycket från person till person, säger hon till SVT.

Bakgrund: 5:2-dieten

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen