Hem
Illustrationsbild. (Shutterstock.)

Studie: Unga förväntar sig hållbara affärsmodeller

Förra året markerade ett skifte i ungas syn på företagens ansvar för bland annat klimatfrågan. Det framgår i undersökningen Framtidens hållbaraste varumärken som Jung Relations gjort tillsammans med Ungdomsbarometern.

I tidigare undersökningar har ungdomarna främst pekat på det personliga ansvaret. 2019 hade attityden svängt: 83 procent av ungdomarna svarade nu att företag bör och har möjlighet att arbeta för en hållbar utveckling.

Enligt Aktuell hållbarhet har unga krav som innebär att företagen behöver ställa om sina affärsmodeller.

– Vissa branscher ligger högre i ungas medvetande. Men att hamna längre ner på listan betyder inte att man kan luta sig tillbaka, säger Linn Jacobsson, insiktsansvarig på Jung Relations, till tidningen.

Transportsektorn, biltillverkningssektorn, klädbranschen, livsmedelsbranschen och logistikbranschen toppar ungdomarnas lista över företag som har störst hållbarhetsansvar.

Hållbarhet var samtidigt den röda tråden när startup-inkubatorn Sting presenterade 17 nya projekt tidigare i år, skriver DI Digital. Majoriteten av bolagen som hade valts ut till programmen Sting Accelerate och Sting Incubate hade hållbarhet som en uttalad del av sin affärsmodell.

Exempel på projekt: En digital resebyrå som gör det enklare att resa med tåg utomlands, en bildelningstjänst, en tjänst som hjälper användaren att investera hållbart, ett företag som utvecklar världens första miljövänliga skidhjälm och så vidare.

Läs mer

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen