Hem
Illustrationsbild. (Janerik Henrsson/TT / TT Nyhetsbyrån)

Svårare för datorovana att få tid på vårdcentralen

Personer med bristande datorkunskaper, inte minst äldre, har fått allt svårare att få tid på vårdcentral sedan sjukvårdsupplysningen 1177 lanserade en chattbot. Det rapporterar DN.

Örebro är en av regioner som infört chattboten. Mellan klockan 08.30 och 14 på vardagar kan invånare logga in, svara på frågor och bli prioriterade till rätt vårdnivå – men att få tid på telefon är betydligt svårare.

65-åriga Irene Carlsson, bosatt i regionen, försökte söka vård för sitt höga blodtryck via telefon i flera månader innan hon fick en tid.

– Jag är inte duktig på datorer. Jag klarar att skicka e-post, men inte mycket mer, säger hon.

Var fjärde pensionär kan inte logga in på 1177 digitalt, enligt organisationen Internetstiftelsen.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen