SvD: Företagare betalar dyrt för rätt mingelsällskap
De stora vinnarna under Almedalsveckan är kommunikationsbyråerna, skriver SvD Näringsliv.
Enligt uppgift finns det mindre företagare som är beredda att betala över 100 000 kronor för tjänsten att få hjälp att träffa och mingla med rätt personer.
Men ingen av byråerna som SvD Näringsliv talat med vill kännas vid att det finns några särskilda ”Almedalspaket”.
– Däremot kan vi erbjuda en tjänst där vi kan hjälpa till att göra en kunds budskap intressant för aktörer man är intresserade av. Vi säljer att anordna, ta kontakt och ger råd till kunder inför och under Almedalen, säger Hanna Hellquist på Prime.
bakgrund
Almedalsveckan
Wikipedia (sv)
Almedalsveckan, tidigare kallad Politikerveckan i Almedalen, genomförs årligen i Visby på Gotland, där företrädare för såväl de svenska politiska partierna som allehanda intresseorganisationer och företag samlas och diskuterar politik och samhällsfrågor. Evenemanget koordineras av Region Gotland och de olika evenemangen organiseras och bekostas av de deltagande partierna och organisationerna. Almedalsveckan blev kring år 2000 banbrytande även internationellt genom sin blandning av partiledartal av samtliga partiledare i riksdagen och ett mycket stort utbud av seminarier arrangerade av intresseorganisationer. De senaste åren har kopior skapats i flera andra länder. Tidigare genomfördes Almedalsveckan under den första hela veckan i juli, men från och med år 2009 är den flyttad till vecka 27. De senaste åren har intresseorganisationer och företag tagit alltmer plats som arrangörer av seminarier och andra aktiviteter under veckan. Från ett demokratiskt perspektiv är Almedalsveckan unik, genom att alla seminarier är gratis och att det absoluta flertalet seminarier är öppna för alla.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen