Svensk Mjölk vann – Oatlys reklam förbjuds
Den infekterade striden mellan branschorganisationen Svensk Mjölk och Oatly har fått ett avgörande i marknadsdomstolen. Domstolen förbjuder företaget Oatly att använda marknadsföring som ansetts vara misskrediterande mot mjölk. Oatly får inte heller hävda att havrebaserad mjölk skulle vara mer hälsosam produkt än mjölk, rapporterar TT.
Om inte Oatly följer domen riskerar man vite på två miljoner kronor, dessutom ska Oatly ersätta Svensk Mjölk för rättegångskostnader på närmare 1,3 miljoner kronor.
I avgörandet skriver marknadsdomstolen att Oatly förbjuds att i framtiden använda formuleringar ”som ger intryck av att mjölkprodukter, till skillnad från havrebaserade livsmedel, är dåliga för människor eller inte passar för människor.”
Marknadsdomstolens beslut kan inte överklagas.
Formuleringar som Oatly förbjudits att använda
”No milk. No soy. No badness”
”No milk, no soy, no nonsense”
”No milk, no soy, no craziness”