Wolodarski: Illusionen är på väg att brista
Kan journalistiken överleva utan att någon betalar? Det undrar Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski i en ledare. Han berättar om hur The Guardians chefredaktör Alan Rusbridger – genom stora avslöjanden om avlyssningsskandalen, Wikileaks och NSA – förvandlat brittiska tidningen till en global angelägenhet och ”ett kraftfält för den mest angelägna publicistiken”. Mot sig har han haft mäktiga ekonomiska politiska motståndare, berättar Wolodarski: ”Under NSA-avslöjandet fick han hela den brittiska regeringen och säkerhetsapparaten emot sig. Anklagelser om landsförräderi haglade, amerikanerna morrade.”
Under Rusbridger, som slutade för ett år sedan, utvecklades The Guardian till en jätte, mycket tack vare att det digitala innehållet var gratis. Nu är tidningen ekonomiskt sargad, skriver Wolodarski, som varnar för en ”nära förestående jordbävning” på mediemarknaden.
”Att inte ens Guardian, med en global mångmiljonpublik, är i närheten av att få ihop sin digitala ekonomi är djupt oroande